В кінці 2024 року Європейська комісія розкритикувала український телемарафон "Єдині новини", оскільки сумнівається в його об'єктивності та доцільності фінансування з бюджету.
І не без підстав, пише "Детектор медіа": за опитуванням USAID-Internews, 86% українців знають про марафон, але дивляться його лише 47%, а довіряють – лише третина з них.
Проте на телемарафони гроші продовжують виділяти. У 2024 році на їх виробництво пішло 843 млн грн, з яких 699 млн – на "Єдині новини", а 144 млн – на "FreeДом". Роком раніше витратили майже стільки ж – 842 млн грн.
Хто отримав гроші?
Державні замовлення на виробництво телемарафонів розподілилися між великими телеканалами та компаніями:
- 190 млн грн – компанія "Ми – Україна" (телеканал, що з'явився після виходу медіахолдингу Ахметова).
- 190 млн грн – телеканал ICTV (належить Віктору Пінчуку).
- 170 млн грн – телеканал «Інтер» (Дмитро Фірташ).
- 139 млн грн – "1+1" (Студія 1+1 та 1+1 Продакшн).
- 105 млн грн – компанія "Кинокит", пов'язана з колишнім заступником голови ОП Кирилом Тимошенко (за даними журналістів Bihus.Info).
А що з розважальними програмами?
Паралельно фінансується контент для телеканалу «Дім». У 2024 році на це пішло 17,6 млн грн (вдвічі менше, ніж у 2023-му). Найдорожчим проектом стала програма "Ранок вдома" – на неї витратили 11,3 млн грн.
У 2023 році Міністерство культури запустило медіаплатформу The Gaze, щоб розповідати іноземцям про Україну. На це витратили 43,6 млн грн. У 2024-му витрати різко скоротилися – всього 3,3 млн грн.
Бюджет витратили на створення чотирьох проектів:
- "Іноземці допомагають Україні"
- "AI Prompt: Ukraine"
- "Як зробити красу з мілітарних речей"
- "Економіка війни"
Основні суми отримали двоє підрядників:
- 1,7 млн грн – підприємець Дмитро Кисилевич, який зробив "AI Prompt: Ukraine" і "Економіку війни".
- 1,6 млн грн – Максим Яценко, який раніше займався таксі, продавав медобладнання та проводив соцопитування, а тепер працює на медіаплатформу. Він створював "Іноземці допомагають Україні" і "Як зробити красу з мілітарних речей".
Результат?
YouTube-канал The Gaze набрав 37,6 тисяч підписників і 8,4 млн переглядів. Проте більшість відео збирають всього кілька сотень переглядів, що ставить під сумнів ефективність такого проекту.