В кінці 2024 року Європейська комісія розкритикувала український телемарафон "Єдині новини", оскільки сумнівається в його об'єктивності та доцільності фінансування з бюджету.

І не без підстав, пише "Детектор медіа": за опитуванням USAID-Internews, 86% українців знають про марафон, але дивляться його лише 47%, а довіряють – лише третина з них.

Проте на телемарафони гроші продовжують виділяти. У 2024 році на їх виробництво пішло 843 млн грн, з яких 699 млн – на "Єдині новини", а 144 млн – на "FreeДом". Роком раніше витратили майже стільки ж – 842 млн грн.

Хто отримав гроші?

Державні замовлення на виробництво телемарафонів розподілилися між великими телеканалами та компаніями:

  • 190 млн грн – компанія "Ми – Україна" (телеканал, що з'явився після виходу медіахолдингу Ахметова).
  • 190 млн грн – телеканал ICTV (належить Віктору Пінчуку).
  • 170 млн грн – телеканал «Інтер» (Дмитро Фірташ).
  • 139 млн грн – "1+1" (Студія 1+1 та 1+1 Продакшн).
  • 105 млн грн – компанія "Кинокит", пов'язана з колишнім заступником голови ОП Кирилом Тимошенко (за даними журналістів Bihus.Info).

А що з розважальними програмами?

Паралельно фінансується контент для телеканалу «Дім». У 2024 році на це пішло 17,6 млн грн (вдвічі менше, ніж у 2023-му). Найдорожчим проектом стала програма "Ранок вдома" – на неї витратили 11,3 млн грн.

У 2023 році Міністерство культури запустило медіаплатформу The Gaze, щоб розповідати іноземцям про Україну. На це витратили 43,6 млн грн. У 2024-му витрати різко скоротилися – всього 3,3 млн грн.

Бюджет витратили на створення чотирьох проектів:

  • "Іноземці допомагають Україні"
  • "AI Prompt: Ukraine"
  • "Як зробити красу з мілітарних речей"
  • "Економіка війни"

Основні суми отримали двоє підрядників:

  • 1,7 млн грн – підприємець Дмитро Кисилевич, який зробив "AI Prompt: Ukraine" і "Економіку війни".
  • 1,6 млн грнМаксим Яценко, який раніше займався таксі, продавав медобладнання та проводив соцопитування, а тепер працює на медіаплатформу. Він створював "Іноземці допомагають Україні" і "Як зробити красу з мілітарних речей".

Результат?

YouTube-канал The Gaze набрав 37,6 тисяч підписників і 8,4 млн переглядів. Проте більшість відео збирають всього кілька сотень переглядів, що ставить під сумнів ефективність такого проекту.